Förtal vid preskiberat brott

Hej! Min släkting är pedofil. Utnyttjade min lillasyster och mig när vi är små. Brottet har preskriberats.

Om jag nu berättar om detta för andra - hans släktingar eller vänner. Kan då JAG anklagas för brott? (Jag vet ju att det jag säger är sant men han kan alltid förneka.)

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du säger till andra att din släkting är pedofil riskerar du att dömas för förtal.

För att du ska kunna dömas för förtal krävs att du utpekar din släkting som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta honom för andras missaktning enligt 5:1-2 Brottsbalken. Att en uppgift är ägnad att utsätta honom för annars missaktning betyder att påståendet ska skada hans anseende hos andra och att anklaga någon för pedofili är typiskt en sådan sak eftersom det är ett väldigt allvarligt brott att anklagas för! Om din släkting väljer att anmäla dig behöver han inte heller bevisa att det du sagt om honom faktiskt har medfört andras missaktning utan det räcker att det typiskt sett medför andras missaktning att påstås vara pedofil.

Du kan inte dömas för förtal om du visar att uppgiften är sann, men eftersom brottet är preskriberat och det inte finns en fällande dom kommer det troligtvis bli mycket svårt om ord står mot ord!

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare