Förtal utan uppsåt att misskreditera

Jag pratade med några vänner och alla skämtade med varandra. Jag drog ett dålig skämt om att en vän har porrsurfat på jobbet. Givetvis fanns det ingen sanning i det, det var endast ett skämt! Vännen är fritidsledare och menar att jag har skadat hans trovädighet hos ungdomarna han jobbar med. Nu vill han anmäla mig för ärekränkning. Det var inte min mening att han skulle ta illa vid sig, men det gjorde han. Kan jag straffas för detta? Och vad är straffet isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Med brottet förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Vidare krävs att det som sagts typiskt sett är ägnat att utsätta personen för omgivningens missaktning. Det finns inte något krav på att uttalandet får en större spridning bland allmänheten för att det skall räknas som förtal. Men det krävs i princip att uppgiften lämnas till en utomstående person.

Du säger att det inte var din mening att vederbörande skulle ta illa vid och för att du ska kunna dömas för brottet förtal krävs att den som anser sig blivit förtalad kan visa att den uppgiften som du lämnat har spridits i syfte att misskreditera dig. Det blir således en fråga om bevisning huruvida det går att visa att ditt syfte varit att skada personen. Straff för brottet förtal är böter.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare