Förtal - uppgifter om att någon är gift

Mannen är gift sen 10 år tillbaks, träffar en ny kvinna utan att tala om att han är gift, blir sambo och förlovar sig, ett ex till mannen talar om för den nya kvinnan att mannen är gift, är det förtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

För att någon ska kunna dömas för förtal så krävs det enligt brottsbalken (1962:700) 5 kap 1 § att en person utpekar någon annan person som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. Uppgiften ska också ha lämnats till någon annan person än den som ärekränkts. En person kan inte dömas för förtal om det var försvarligt av den personen att lämna uppgiften och om uppgiften kan visas vara sann.

Om jag förstår detta fall rätt så rör det sig om en uppgift som är sann och uppgiften utpekar heller inte mannen som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt då det krävs mer för att uppfylla dessa krav som ställs i lagen. Det är alltid svårt att bedöma brott och ge ett säkert svar, men med stor sannolikhet rör det sig i detta fall inte om förtal.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare