Förtal under enskilt åtal samt falsk angivelse/tillvitelse

Hej, jag blev polisanmäld för en våldtäkt av en före detta tjejkompis och jag fick komma in på förhör och lämnade DNAprov och allt ( hon anmälde mig dagen efter detta skulle ha hänt och polisen gjorde ett ''rapekit'' på henne) mitt DNA fanns inte på henne eller i henne, så utredningen lades ner då ''Det saknas numera anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats''. Jag har ju självklart mått väldigt dåligt under denna tiden av att ens bli anklagad av ett sådant brott , jag har förlorat mycket sömn och gått ner i vikt pga av att jag tappade matlusten under denna tid, allt tog ungefär 6 veckor mellan förhör och svaret på DNAtestet. Min fråga är då: Hon har berättat för sin tjejkompis om vad hon trodde hade hänt, och hon blev också förhörd av polisen och jag vet inte om några andra vet.Kan jag då anmäla henne för förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB).

Förtal

För en genomgång av förtalsbrottet som sådant och dess undantag rekommenderar jag att du läser ett av mina tidigare svar, se länken.
http://lawline.se/answers/fortal-genom-lamnande-av-uppgift-i-bok

Enligt min uppfattning, och utifrån din beskrivning av händelserna, kan din före detta vän genom att ha utpekat dig som brottslig inför andra mycket väl ha gjort sig skyldig till förtal i och för sig. Möjligen, beroende på omständigheterna, skulle hon kunna tänkas ha haft skälig grund för påståendet. Det är även givetvis försvarligt att lämna uppgifter om någons identitet och brottsliga gärning till polisen. Med andra ord är det mycket svårt för mig att avgöra om ett förtalsbrott faktiskt begåtts utifrån vad som framgår av din fråga. Skulle jag tvingas ge ett definitivt svar skulle jag dock tro att det vore svårt för din före detta vän att visa att hon hade skälig grund för att påstå att du utsatt henne för ett brott.

I fortsättningen nedan kommer jag utgå från att ett förtalsbrott begåtts, även om jag som sagt inte säkert kan säga att så är fallet.

Som regel väcker inte åklagare åtal mot personer som gjort sig skyldiga till förtal enligt 5 kap. 5 § BrB. Istället är huvudregeln att enskilt åtal gäller, det vill säga att målsäganden (den som utsatts för brottet) ska väcka åtal själv. Enligt min uppfattning är det osannolikt att en åklagare skulle anse att ditt fall är av sådan allmänt intresse att allmänt åtal aktualiseras enligt undantagsregeln. Du skulle helt enkelt behöva väcka talan själv. Bestämmelser om detta återfinner du i 47 kap. rättegångsbalken.

Falsk angivelse eller tillvitelse

Din fråga ger mig inte intrycket att du upplevt att det finns skäl att tro att din före detta vän försöker "sätta dit" dig. Trots det vill jag i all korthet påpeka att om du fått skäl att tro att hon uppsåtligen riktat grundlösa anklagelser mot dig så skulle detta kunna vara en brottslig gärning i form av falsk angivelse eller falsk tillvitelse, 15 kap. 6-7 §§ BrB.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare