Förtal på internet

En person har på sin blogg anklagat mig för att bedriva bidragsfusk. Det framstår tydligt vem hon menar. Kan jag stämma henne för förtal? Är det svårt att få någon fälld för förtal?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Regeln om förtal återfinns i 5 kap 1 § brottsbalken, som du hittar här. Paragrafen stadgar att den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning ska dömas för förtal till böter.

Att i en blogg skriva att en viss namngiven person bedriver bidragsfusk är utan tvekan att klassa som förtal men eftersom jag inte känner till alla omständigheter eller vet exakt hur blogginlägget är formulerat kan jag inte uttala mig om chanserna för fällande dom. I det här läget vill jag först och främst rekommendera dig att på något sätt spara ner blogginläggen för att säkerställa att de inte tas bort, exempelvis kan du print screena eller fotografera texten som visar att just du blir utpekad som bidragsfuskare. Därefter skulle jag rekommendera att du anmäler personen som skrivit inläggen till polisen, det gör det lättast genom att ringa 114 14.

Vänliga hälsningar,

Anna BackmanRådgivare