Förtal och enskilt åtal

Hej. En av mina kollegor (Anna) fick ett obehagligt sms av städpersonalen på företaget. I sms:et stod det om mig att (jag Mia) påstår att (Anna) också har stulit på jobbet, precis som (Håkan) hade stulit. Detta kan jag tänka mig är sant! Så stod det... Jag (Mia) har aldrig någonsin uttalat mig illa eller ljugit om någon kollega, samt att jag aldrig fört någon konversation med städerskan förutom artighetsfraser som " hej och hejdå". Min kollega (Anna) känner sig oerhört kränkt och anklagad för något hon aldrig gjort, och min andra kollega (Håkan) är också med i sms:et. Jag (Mia) är utpekad för att jag har förtalat mina kollegor och anklagat dem för stölder vilket är falska påståenden! Städerskan skapar osämja och får mig och inblandade att må fruktansvärt dåligt! Går detta att anmäla? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Enligt 5 kap 1 § brottsbalken så döms den som lämnar uppgift om någon som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning för förtal. (Dessutom finns här icke relevanta undantag)

Eftersom att städpersonal har spridit en uppgift till andra om att du ska ha utpekat dessa som brottslingar, har uppgiften varit ägnad att utsätta dig för andras missaktning. Ett förtal har därmed utförs av städpersonalen. Du kan polisanmäla detta, men åklagaren kommer inte väcka åtal på grund av processuella regler (se härom 5 kap 5 § och speciellt "särskilda skäl påkallat från allmän synpunkt"). Det du kan göra är att driva ett enskilt åtal om förtal mot städpersonalen.

Om du önskar föra ett enskilt åtal mot städpersonalen föreslår jag att du kontaktar en praktiserande jurist.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare