Förtal och ansvarsfrihet

Hej,

Min mors förvaltare skriver i brev till Överförmyndarnämnden att jag vid två tillfällen har tagit min mors hörapparater från henne på det äldreboende hon bor på ( sic!) , att jag har en psykisk sjukdom samt att jag ska ha uppträtt aggressivt och hotfullt, att hon är rädd för mig osv osv. Mina syskonoch deras ombud har tillgång till dessa uppgifter. Förvaltaren talar och skriver nedsättande om mig till ÖFN och personalen på mammas boende i avsikt att få mig att framstå som tokig. Förvaltaren håller sig inte inom sitt uppdrags begränsningar dvs hon gör allt för att skilja min mor och mig åt för hon har fått för sig att det inte är bra för min mor att träffa mig, sin dotter som hon haft daglig kontakt med i 58 år. Finns det tillräcklig grund att stämma förvaltaren för förtal?

Lawline svarar

För att en person ska ha gjort sig skyldig för förtal krävs att hen spridit nedsättande uppgifter om någon i syfte att utsätta denne för andras missaktning, se 5:1 § Brottsbalken, här.

Det finns dock vissa fall som ovan nämnda handlande inte leder till ansvar för gärningsmannen. Detta är när en person varit skyldig att uttala sig eller att det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna vissa uppgifter. Uppgifter som lämnas i tjänsten på detta sett kan anses vara försvarliga men jag skulle behöva mer omständigheter för att kunna göra en korrekt bedömning i ditt fall. Vad jag kan säga är dock att en uppgift aldrig kan ses som försvarlig om den inte är sann. Bevisbördan för att visa huruvida ett påstående är sant, eller att det fanns skälig grund för att tro att uppgiften var sann, ligger på den som lämnat de nedsättande uppgifterna.

I den mån förvaltaren, som du säger, inte talar sanning så finns det vad jag kan se tillräcklig grund för att anmälan hen för förtal.

Lycka till!

Vänligen,

Denise PetersRådgivare