Förtal mot "det svenska rättsväsendet"?

Hej, Jag har blivit felaktigt dömd till ett 8 månaders fängelsestraff och där Hovrätten har kommit undan med en lögn och inte tagit upp mina bevis i Hovrätten alternativt har Hovrätten misstolkat min bevisning. Målet handlade om ett Bokföringsbrott av normal graden men som blev grovt pga byte av åklagare. En soppa som hållit på i 5 års tid sedan dess start. För en tramsig skit sak.

I Enlighet med Europakonventionen för Mänskliga rättigheter så har man rätt till en rättvis rättegång och det är också reglerat i Europa Konventionen, bryter man mot konventionen begår man brott.

Vi tänker inom kort via "Clear Channel" som tillhandahåller reklamen för t-banan gör reklam för vårt ena företag på de stora skyltarna där tågen kommer in. Vi kommer synas på 12 stationer i 1 vecka och nå ut till miljontals tittare i Stockholm.

Längst ned i reklamen kommer vi ha en text rad: vi anser att det svenska rättsväsendet är Kriminella och vi stödjer även våldtagna kvinnor som inte fått sin upprättelse" Min fråga är. Får vi uttrycka våra åsikter i Media utan att åka dit för förtal eller något liknande. Sverige verkar vilja ta efter Nordkorea till viss del och inskränka människors frihet så är ju bäst jag frågar först. Har jag blivit felaktigt dömd förut kan man bli det igen annars kanske. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Såvida du menar rättsväsendet i helhet, och inte enskilda hovrättsdomare eller liknande, riskerar du inte att begå något brott. Förtal kan inte ske mot regeringen eller dess myndigheter, likaså Sveriges domstolar. Det är däremot en annan sak huruvida reklamföretaget kommer vilja lägga upp ditt ifrågasättbara meddelande på deras skyltar. Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare