Förtal mm vid publicering av uttalande om en person på internet

Hej!

Jag separerade från mitt ex för snart ett år sedan. Under denna tid har det sporadiskt kommit in både hot och kränkningar via sms och via samtal. Dessa har jag ignorerat. Tills nu. Jag var och hämtade mina sista saker i vår föredetta gemensamma lägenheten och min nuvarande pojkvän körde då bilen dit. Mitt ex blir arg och irriterad och beter sig illa. Hursomhaver har det under den gångna veckan (vi var dit på en tisdag) kommit hot om att "jag ska förstöra ditt liv" via sms samt via mobilsvar. Han har hotat med att göra så att jag varken har jobb, familj, vänner, gym eller pojkvän klar. Han har även hotat med att posta privata filmer och bilder på nätet. Droppen var när han på fb skrev hur dum och falsk jag var och att man skulle akta sig för jag var elak,

Kan jag anmäla honom för något? Jag har inte givit honom någon respons på sms eller övrigt utan han har skickat och jag har inte svarat.

Lawline svarar

Hej!

Det låter som ditt ex eventuellt kan ha gjort sig skyldig till framförallt två brott. Självklart skulle det behövas ytterligare detaljer för att kunna avgöra vilka brott som eventuellt har begåtts. Men utifrån de omständigheter du nämnt i din fråga tänkte jag nämna de brottsbestämmelse som framförallt skulle vara relevanta i ditt fall.

Det ena är förtal se BrB 5 kap 1 §. Denna kan aktualiseras då uttalanden riktar sig emot tredje man, det vill säga inte direkt till dig själv. Uppgiften skall vara ägnad att utsätta den utpekade för andras missaktning. Missaktning innebär att den utpekade ses som i något avseende som ”sämre” människa. Detta skulle kunna aktualiseras eftersom ditt ex på facebook publicerat uttalande om dig där det kan få dig att framstå som ”sämre” människa. Vad gäller hoten om att publicera bilder eller videos skulle det kunna bli förtal om han publicerar de samband med exempelvis ditt namn och nummer. Bara en bild i sig kan inte utsätta annan för missaktning.

Det andra är förolämpning se BrB 5 kap 3 §. Denna kan aktualiseras då någon har gjort kränkande uttalanden som riktar sig direkt mot den berörda personen ifråga. Krav ställs på att handlingen är ägnad att såra annans självkänsla exempelvis genom påtaglig nedvärdering i personliga förhållande eller kränkande beskyllningar. Detta skulle kunna aktualiseras om ditt ex skrivit eller uttalat saker till dig som är ägnat att såra din självkänsla.

Lycka till och hoppas att detta gjort det något klarare för dig över rättsläget!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare