Förtal - kan en antydan vara förtal?

Hej,

jag har en delikat fråga om var gränsen för förtal går. I min grupp på jobbet finns en dömd pedofil. Jag är den ende som vet om det. (Jag sprang på informationen på nätet.) Jag vill att resten av gruppen skall veta om vad han gjort men jag vill inte bli anklagad för förtal.

Ponera att jag för gruppen skulle berätta ATT det finns en pedofil i gruppen men att jag INTE talar om VEM av oss det är utan endast säger att informationen finns att hitta på Internet. Gör jag mig skyldig till förtal då?

Dvs måste förtal uttryckligen vara ett ”namngivet utpekande”, eller kan åklagaren hävda att jag berättat det med syfte att ”skada” honom och att det är uppenbart att folk kommer att hitta informationen och räkna ut vem det är?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förtal stadgas i brottsbalken och innebär att man utpekar en annan person som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. För att vara fråga om förtal krävs att den uppgift du lämnar är avsedd att utsätta den utpekade för andras missaktning. För att detta ska vara uppfyllt räcker det med att uppgiften kan framkalla andras missaktning. Lämnandet av uppgift kan ske i form av en antydan eller genom att på något annat sätt misstänkliggöra någon. Det innebär att fler händelser än ett uttryckligt namngivande faller under förtalsbestämmelsen.

Det bör dock poängteras att det finns en undantagsregel i förtalsbestämmelsen. Den innebär att om den som lämnat uppgiften varit skyldig att göra det och det med hänsyn till omständigheterna varit försvarligt samt att den som lämnat uppgiften kan visa att uppgiften var sann eller att det funnits skälig grund att tro det så rör det sig inte om förtal. Det är svårt att uttala sig utan att känna till samtliga omständigheter huruvida undantagsregeln är tillämplig, men av din fråga framgår det att du önskar meddela din arbetsgrupp och inte att du har någon skyldighet att framföra uppgiften. Något som indikerar att undantaget inte är tillämpligt.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare