Förtal i text?

Hej!

Får man skriva saker i stil med "sinnesslöa översittare och tröga dönickar finns det gott om" i en bok? I allmänhet alltså, inte i kombination med något namn eller så. Ingen person blir utpekad.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Yttrandefriheten vad gäller skrift är mycket omfattande. Man får skriva mycket, men det finns ett fåtal undantag. Exempelvis är förtal ett sådant undantag som, utan att det faktiskt rör sig om det i detta fall, kan föranleda ansvar för det skrivna

För att det ska utgöra förtal (BrB 5:1) måste följande förutsättningar vara uppfyllda;

a) Någon ska peka ut b) annan som antingen 1) brottslig, 2) klandervärd i sitt levnadssätt eller 3) annars lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne annan för andras missaktning.

Vidare krävs enligt 5:5 BrB vanligen att den som utsätts för förtalet väcker åtalet.

Dessutom finns enligt 5:1 st 2 en säkerhetsventil som gör att det inte utgör förtal om uppgiftlämandet varit försvarligt.

Då ingen person pekas ut kan texten inte utgöra förtal. Om det via insinuationer eller på annat sätt klart går att hänföra uttalandet till en viss person, skulle det eventuellt kunna utgöra förtal. Å andra sidan finns ett utrymme för att lämna rena åsikter om vissa personer som inte utgör förtal, exvs. att uttrycka "jag tycker att person x är en idiot". Detta utgör inte förtal.

Jag hoppas jag besvarade din fråga och jag önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare