Förtal i en blogg

Hej! Jag undrar om jag kan anmäla mitt ex för kränkning? Vi gjorde slut för ett tag sen och småbråkat lite. Sen idag den fick jag se att hon har skrivit ut en massa saker på sin blogg om mig. Jag känner mig kränkt och ofredad. Det är mycket i hennes blogg som inte stämmer. Jag mår jättedåligt över att få se en sån sak. Det är ju ändå en privat angelägenhet.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det du beskriver handlar närmast om brottet förtal, som finns stadgat i 5 kap 1 § brottsbalken, men det beror på exakt vad hon skrivit. För att det ska röra sig om förtal ska ditt ex ha pekat ut dig som brottslig eller klandervärd i ditt levnadssätt eller på annat sätt skrivit något som är ägnat att utsätta dig för andras missaktning. Det krävs att du som person är utpekad och att det är konkreta uppgifter som lämnats, det räcker inte att det är bara allmänna omdömen om dig som person som ditt ex har skrivit på sin blogg. Eftersom jag inte känner till några närmare omständigheter kan jag inte med säkerhet säga om det hon skrivit uppfyller rekvisiten för förtal, men om jag var du skulle jag ringa och anmäla det potentiella brottet till polisen. Print screena gärna de delar av blogginläggen som visar att det är dig som hon åsyftar och där hon lämnat uppgifter om dig som är ägnat att utsätta dig för andras missaktning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh

Anna BackmanRådgivare