Förtal/ Hur anmäler man brott?

Har en gammal kvinnlig klasskamrat som förra året i Oktober gick och sa till min dåvarande pojkvän att jag utbytte sex mot tjänster..!! Detta påstående är inte sant och detta vilket i sin tur ledde till att det blev slut mellan mig och min dåvarande pojkvän och jag känner mig inte säker på att hon inte skulle ha sagt det till andra, vilket jag kan tro att hon har gjort eftersom hon sa det till honom.!! Detta har gjort att jag mår fruktansvärt dåligt och är rädd för att detta sprids vidare och förstör för både mig och min son. Känner att jag har blivit både kränkt, förnedrad och blivit utsatt för förtal.! Hur kan jag anmäla detta och kan man anmäla det, fast att det hände i Oktober 2013

Hoppas ni kan hjälpa mig med ett svar som förhoppningsvis blir tillfredsställande för min del.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Utifrån de omständigheter du beskriver verkar det som att du mycket riktigt har blivit utsatt för ett förtalsbrott enligt 5 kap. 1§ brottsbalken.

Du anmäler brott genom att kontakta polisen. Du kan läsa mer om detta på polisens hemsida http://polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/

Det är givetvis alltid bättre att anmäla brott så nära inpå händelsen som möjligt, eftersom händelsen då är färsk i minnet hos alla inblandande, men det är  inget krav att det anmäls direkt efter. Du bör och kan således anmäla det fortfarande.

Vill du själv läsa brottsbalkens regler kan du göra det https://lagen.nu/1962:700

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare