Förtal av anonym granne

Hejsan.

Min fru och jag har 2 underbara döttrar som är 6 år resp 3 månader.

I förra veckan fick vi en påringning från socialen som fått ett anonymt brev där det stod att min fru misshandlar och sexuellt utnyttjar båda barnen.

Det var undertecknat:

En orolig granne

Min fru begav sig direkt till BVC som kunde konstatera att det inte finns något som helst fel utan verkligen ALLT är i sin ordning.

Vi ska dessutom be förskolan som 6:åringen går på att skriva ett brev och berätta sin syn på saken, vi har väldigt bra och nära kontakt med alla pedagoger.

Vår fråga är, hur går vi vidare, vi vill gärna ha med jurister vid möten osv?

Vi vägrar att förlora en "fajt" mot en lögnare som vill oss så illa

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det verkar som att din fru blivit utsatt för ett så kallat ärekränkningsbrott.

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att någon ska utsättas för missaktning eller för att någon ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att den utsatte kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Man bestämmer själv om man vill väcka åtal. Skulle man väcka åtal så har man bevisbördan, det vill säga att det är man själv som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att man riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

I detta fall

Eftersom ni inte vet vem som gjort en anmälan, blir det dessvärre svårt att polisanmäla eller åtala personen. Om anmälaren var anonym när denne gjorde sin anmälan till socialtjänsten, vet inte heller socialtjänsten dennes identitet. De får heller inte (utom i nödsituationer) efterforska identiteten, enligt JO's beslut 2010/11 s.318.

I detta fall skulle jag sålunda rekommendera att ni till varje möte medtar en vän/bekant, upprättar protokoll och ser till att detta signeras av personer på plats. Ni kan även kräva att jurist närvarar.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare