Förtal att svartlista någon?

Hej

Om jag skapar en svartlista för barnmorskor som är dåliga på nätet; det finns tex bilverkstäder som svartlistats, och jag tänker att om man på liknande sätt svartlistar barnmorskor; finns det risk för att man gör sig skyldig till något brott? Tex förtal??

Tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att någon säger saker till andra för att de ska utsättas för missaktning eller för att de ska framstå som klandervärda, kan denne ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att den utsatte kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Denne bestämmer själv om väckande av åtal. Skulle målsägande väcka åtal så har denne bevisbördan, det vill säga att det är målsägande som måste bevisa att någon har begått brottet.

Det finns alltid möjlighet för målsägande att upprätta en polisanmälan.

Du kan alltså, i det fall du upprättar en sådan lista, åtalas för förtal.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare