Förtal att påstå att en person varit kär och stalkat en?

Hej! Har genom kronofogden skickat en fordran på en tidigare vän som är skyldig mig pengar. Hen har överklagat och hävdar att jag gett pengarna som gåva då jag skulle varit kär i personen. Hen hävdar även att jag stalkat hen vilket inte stämmer. Är detta förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förtal regleras i 5 kap. 1 § BrB och innebär att man inte får lämna en uppgift som är ägnad att utsätta en person för andras missaktning, som exempel nämns att peka ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadsätt. För att uppgiften ska kunna utgöra förtal krävs vidare att den har lämnats till en annan person än den utpekade (i det här fallet dig), är det enbart du som tagit del av påståendet kan det inte utgöra förtal.

Eftersom det normalt inte kan anses klandervärt att vara kär torde inte det påståendet utgöra förtal, även om det inte är sant så krävs nämligen att uppgiften är nedsättande och att det är en uppgift av allvarligare beskaffenhet.

Påståendet om att du skulle ha utsatt personen för stalking skulle eventuellt kunna utgöra brott. Det ska i så fall vara en uppgift som har en viss bestämdhet och är klandervärd. Att enbart antyda det i "förbifarten" torde t.ex. inte räcka. Uttalandet ska ha varit avsett att skada ditt anseende hos andra personer.

I brist på information om sammanhanget och vad som sagts är det inte möjligt att avgöra huruvida det sista påstående kan utgöra förtal eller inte, det är i vart fall inte uteslutet utan kan under "rätt" förutsättningar absolut utgöra förtal.

Lawline RådgivareRådgivare