Förtal - ärekränkning

Hej. Jag har blivit utsatt för förtal och oriktiga anklagelser på min arbetsplats! Två av 3 personer anklagar mig för att vara påverkad när jag kom till mitt arbete samt att jag luktade alkohol. Jag hade 3 timmar innan ätit en god fisksoppa med mycket lök, vitlök samt vitt vin. Till detta drack jag 1 del vin. Detta var 3 timmar innan jag kom dit. Enligt läkare så är den alkoholen borta ur min kropp efter 2,5 timmar. Jag har fått gå till företagshälsovården och tvingats skriva på ett papper och måste lämna urin samt blodprov i 3 månader . Under tiden så får jag inte inta någonting med alkohol i. Detta är galet fel och jag vill nu stämma dessa personer för förtal!! Hur gör jag.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förtal är ett målsägandebrott som regleras i brottsbalkens 5 kap 1§ som du finner https://lagen.nu/1962:700.

För att det skall kunna röra sig om ett förtal skall en person utpeka en annan person så som brottslig eller klandervärd. Det innebär således att dina kollegor måste ha uttalat sig specifikt till andra personer och inte bara i så kallat allmänt ordalag. Att döma av den situation som du här nämner verkar så vara fallet. Kollegorna måste dock haft uppsåt till sitt agerande, det vill säga, agerat med vilja.

Dina kollegor kan enbart gå fria i en situation som denna om de kan visa att de har varit skyldiga att uttala sig om händelsen och att de har haft grund för att uppgiften var sann. Eftersom det på alla arbetsplatser är av stor vikt att man inte är påverkad av något medel kan detta komma att ses som försvarligt. Man måste ju i ett sådant skede agera om misstankar finns. Att däremot anklaga dig för något och gå vidare med det utan att kunna bevisa något kan helt klart ha varit ett felaktigt agerande och om de uttalat sig om det till andra att bedöma som ett förtal. Det är viktigt att anmärka också att om kollegornas agerande är att bedöma som försvarligt kan de gå fria.

Svårigheten ligger i att föra bevisning vid domstol. Att använda läkarens uttalande kan tala starkt till din fördel och gärna om du har någon form av bevis för vad du åt på restaurangen. Om kollegorna har haft fog för att misstänka att du var alkoholpåverkad under arbetstid kan detta tala till din nackdel.

Skulle du nu vilja driva denna fråga vidare, vilket framgår att du vill, kan du väcka enskilt åtal enligt 5 kap 5 § brottsbalken. Eftersom förtal är ett så kallat målsägandebrott måste du själv som huvudregel väcka åtal och inte åklagaren. Det är viktigt att anmärka för din del dock att om du förlorar målet riskerar du att behöva stå för både din egen och motparternas rättegångskostnader. Jag rekommenderar att du tar kontakt med ett juridiskt ombud och du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Här kan du också få mer information om enskilt åtal: http://lawline.se/answers/5306

Hoppas att detta gav dig mer klarhet. Lycka till!

Malin AndreassonRådgivare