Förtäckt värdeöverföring ekonomisk förening?

Kan en ekonomisk förening sälja sin fastighet till ett lägre pris än marknadspriset och själv bestämma köpare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En ekonomisk förening ska värna om sina medlemmar och deras intressen. Detta innebär att den ekonomiska föreningen givetvis ska göra de beslut som gynnar föreningen mest även ekonomiskt. Dock har föreningen själva möjlighet att sälja en fastighet under marknadsvärdet om stämman eller styrelsen anser att det är ett bra beslut för föreningen, likaså får de välja köpare om så önskas. Skulle priset understiga bruttovärdet av fastigheten och det visar sig att föreningen säljer fastigheten till klart underpris för att gynna viss person, kan detta ses som en olovlig värdeöverföring, se 9 kap lag (1987:667) om ekonomiska föreningar. För att det ska ses som en olovlig värdeöverföring krävs dock som ovan nämnt att beloppet understiger bruttovärdet (ej marknadsvärdet).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare