FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt02/02/2015

Försvinner skadeståndsanspråk om den berättigade avlider?

Hej! Min Pappa har precis avlidit och han skulle nu i Februari ha fått beslut om han hade rätt att få ut skadestånds pengar eller inte för vissa situationer. Avskrivs hela ärendet nu då han har avlidit eller får man beslut om det ändå? Och går då ev ersättning till hans avtagande?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I princip skulle man kunna säga att skadeståndsanspråket uppstår när skadan uppstår. Detta innebär att skyldigheten uppstod medan din pappa fortfarande levde; det beslut som kommer nu handlar bara om att konstatera om skyldigheten finns eller inte. Tydligen har också anspråket framställts medan din pappa levde, och då finns det i princip ingenting som innebär att skadeståndsanspråk bortfaller (en begränsning finns annars till exempel i 6 kap. 3 § Skadeståndslagen, https://lagen.nu/1972:207#K3).

Med andra ord skall inte ärendet avskrivas, utan ersättningen skall gå till dödsboet. Detta innebär förstås att det går vidare till arvingarna om inte dödsboet har skulder.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare