FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/07/2014

Försvinner domar efter avtjänat straff?

Jag har en fråga angående domar och hur länge dom finns kvar för allmänheten att få se.

Jag har en vän som e dömd och undrar, om han får fängelse och avtjänar sitt straff, försvinner domen då från tingsrätt, hovrätt och högsta domstol så att ingen kan få ta del av dom längre??

Elr hur lång tid tar detta innan dom försvinner

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att en dom ska vara tillgänglig för allmänheten krävs att den räknas som en offentlig handling vilket jag utgår från att den är. Ett domslut kan som huvudregel inte omfattas av sekretess, däremot kan domskälen göra det (43 kap 8 § 3 st offentlighets- och sekretesslagen, https://lagen.nu/2009:400). Att detta sker i praktiken är dock ovanligt.

En offentlig dom försvinner inte bara för att personen som begått brottet avtjänat sitt straff.

Domar från Högsta domstolen försvinner i princip aldrig och man får allmänt sätt räkna med att en dom från tings-och hovrätt finns tillgänglig att läsa för allmänheten i flera decennier.

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare