FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/03/2017

Försummande av redovisningsplikten vid bodelning

Min exfru ägde en lägenhet som jag inte visste om vid skillsmässan. Alltså fick jag inte tillgång till värdet av den. Jag fick reda på detta i dag. Nu har det gått 7 år sedan vi skildes. Kan jag på något sätt komma åt detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bodelning på grund av äktenskapsskillnad tillämpas reglerna i Äktenskapsbalken (ÄktB). Eftersom att bodelning ska göras med utgångspunkt i allt båda parter har i sin egendom så har varje make en redovisningsplikt (9 kap. 3 § ÄktB). Redovisningsplikten innebär varje make har en skyldighet att redovisa för all egendom han eller hon ägde och alla skulder han eller hon hade vid den tidpunkten då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Jag förstår det som att din exfru har försummat sin redovisningsskyldighet genom att inte redovisa för lägenheten som hon hade i sin egendom när talan om äktenskapsskillnad väcktes.

Eftersom att din exfrus lägenhet inte räknades med i bodelningen så skriver du att du inte har fått tillgång till värdet av den. Således uppfattar jag det som att du inte har fått ut hela din andel i boet. På grund av att du inte har fått ut hela din andel i boet så har du en fordran på din exfru för bristen (11 kap. 11 § ÄktB). En sådan fordran omfattas av den allmänna preskriptionstiden om 10 år (2 § preskriptionslagen). Det borde innebära att du fortfarande har ett fordringsanspråk enligt 11 kap. 11 § ÄktB på din exfru, eftersom att er bodelning ägde rum för 7 år sedan.

Behöver du hjälp med att gå vidare med detta finns det möjlighet att boka tid hos en av våra jurister, här.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare