FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/08/2014

Förstörandelagen

Hej!

Om jag skulle importera en nätdrog som ännu inte är klassad som narkotika eller hälsofarlig vara och tullen stoppar mitt paket, kan jag då bli åtalad för något?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Lagen (2011:111) om förstörande av vissa hälsofarliga missbrukssubstanser, förstörandelagen, trädde i kraft i april 2011. Lagen ger polismän och tulltjänstemän möjlighet att beslagta substanser med missbrukspotential som ej ännu är klassificerade som narkotika eller hälsofarliga men som kan antas bli det. Åklagare, eller särskild befattningshavare hos Tullverket i enklare fall, kan därefter besluta om förstörande av substansen. Lagen innehåller inga straffbestämmelser för exempelvis innehav, bruk eller import av berörda substanser, utan reglerar bara myndigheters möjligheter att beslagta och förverka dem. Du kan alltså inte bli åtalad för att ha försökt importera en ej klassificerad substans.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare