FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag29/09/2013

Förslag på förklaringstext

Hej, Vi har precis bytt namn på vårt företag. En kund kräver nu att det gamla namnet ska fortsätta att stå på fakturorna eftersom det ingångna avtalet har detta namn. Har ni något förslag på text som vi kan hänvisa till för att förklara att det är organisationsnumret i avtalet som styr vilka parterna är och inte bolagets firma? Tacksam för svar :-)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag tycker att du skriver det tydligt själv, men om du vill ha ett ytterligare tips så kan du försöka med att jämföra organisationsnummer med personnummer. En fysisk person har ju oavsett namnbyten samma personnummer, och en juridisk person har oavsett namnbyten samma organisationsnummer. Förslag:

"Det är organisationsnumret i avtalet som styr vilka parterna är, och inte bolagets firma. Företagets namn har därmed ingen betydelse. Detta är jämförbart med en fysisk persons personnummer; även om en person byter namn, så behåller hen sitt personnummer. Alla rättshandlingar är därmed fortfarande giltiga."

Hoppas du fick lite inspiration. Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare