Förskott täcker mer än arvslotten

Hej! Jag har 3 barn. Jag kommer ev att ge mitt fritidshus, som idag är värderat till 1,5 milj kr, till ett av mina barn och vill att det tydligt ska skrivas att det är ett förskott på arv. Vad händer när jag dör och förmodligen inte lämnar efter mig lika mycket till vart och ett av de övriga 2 barnen? Hur kan jag göra för att det ska bli så rättvist som möjligt?

Lawline svarar

Hej!

Gåva till barn presumeras utgöra förskott på arv enligt 6:1 ärvabalken (ÄB). Det är dock bara bra att vara tydlig, så du kan skriva in i gåvobrevet att gåvan utgör förskott på arv.

Avräkningen av förskott sker efter egendomens värde vid mottagandet, 6:3 ÄB. Barnet kommer således ha 1,5 milj kr att avräkna. Om du när du avlider har mindre än 3 milj kr kommer därför dina andra två barn dela på arvet och det barn som fått fritidshuset får inget ytterligare arv. Risken finns därför att dina andra två barn slutligen får mindre i arv än det barn som får fritidshuset.

Om du tycker det framstår som orättvist och inte vill ha det så är den enda lösning jag kan se att du låter ditt barn betala helt eller delvis för fritidshuset. Om barnet t.ex. betalar 500 000 kr, eller övertar ett lån till det värdet, så kommer förskottet minska i samma mån och endast motsvara 1 milj kr. Det kan också lösas genom att barnet ger dig ett skuldebrev på visst belopp och betalar av lite i taget. Om något av dessa förfaranden används är det mindre risk att de andra barnen inte får ut lika mycket efter att du gått bort. Att komma ihåg är dock att du inte har någon juridisk skyldighet att behandla dina barn lika. Om du tycker att det känns okej att den slutliga fördelningen av arvet inte blir helt jämn mellan dina barn så kan du ge bort fritidshuset till ett av dina barn utan vederlag.

Ärvdabalken hittar du http://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare