Förskott på arv vid gåva av aktier?

Hej. För ca tio år sedan fick min bror hela pappas aktieinnehav, 5000st investor, värdet var då ca 250 000kr. Värdet idag är ca 1 500 000kr. Är det att betrakta som förskott på arv? I så fall, kan jag kräva min bror på halva pappas gamla innehav? (2500st innestår). Om så är fallet, kan jag göra det nu eller måste jag vänta till pappa är avliden? Pappa saknar övriga tillgångar.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om förskott på arv återfinns i Ärvdabalken, vanligen förkortad ÄB. Av 6:1 ÄB (se https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1) så framgår de så kallade presumtioner som gäller kring förskott på arv, där skillnad görs mellan bröstarvingar och andra arvingar.

Enligt paragrafen så är presumtionen att det som en arvlåtare under sin livstid ger till sina bröstarvingar ska betraktas som ett förskott på arv, om ingenting annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Det innebär att man enligt lagen förutsätter att det som bröstarvingarna får av sina föräldrar under livstiden är ett förskott på arvet, om inte motsatsen bevisas. Anledningen till att denna presumtionsregel finns är att man utgår från att en förälder har en önskan att behandla alla sina barn likvärdigt, och att det därigenom skapas en rättvisa mellan bröstarvingarna om gåvorna betraktas som förskott på arv. Om arvlåtaren vill någonting annorlunda så måste denne därför uttryckligen påvisa att gåvan inte ska anses som ett förskott på arv, vilket lämpligast görs skriftligen.

I den efterföljande meningen så behandlas situationen som gäller andra arvingar än bröstarvingar, där istället presumtionsregeln är den motsatta. När en arvlåtare ger en gåva till en annan arvinge, t.ex. sitt barnbarn, så förutsätts detta inte vara förskott på arv, så länge inte motsatsen kan bevisas i ett skriftligt förbehåll eller liknande.

För att återknyta detta till din frågeställning, så gäller alltså följande: Enligt ärvdabalkens regler så räknas de aktier som din bror fick i gåva av er pappa som ett förskott på arv, och det ska därför avräknas på din brors arvslott efter er pappas bortgång. Om din pappa däremot skriftligen eller på något annat tydligt vis har uttryckt att aktierna inte ska utgöra förskott på arv, så kommer de inte heller att göra det och då istället vara en ren gåva som inte påverkar beräkningen av era arvslotter i framtiden.

Hoppas att detta var ett tillräckligt svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare