Förskott på arv vid fastighetsförsäljning till bröstarvinge

Vi har en lägenhet vi skall sälja till ett av våra barn. Lägenheten är värd 1600000kr och vi skall sälja den för 1300000kr. Vi har tre barn, hur skall vi tänka så att det blir rättvist mellan barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom lägenheten är värderat till 300 000:- mer än vad ditt barn ska betala för den så kommer det att ses som ett förskott på dennes arv per automatik, dvs. att det barnet kommer få ett avdrag på 300 000 från sitt arv. Detta behandlas i 6 kap. 1 § Ärvdabalken. Om ni vill klargöra förhållandena kring köpet kan ni även göra ett tillägg till avtalet att mellanskillnaden ska ses som ett förskott på arvet, i syfte att klargöra situationen.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare