Förskott på arv vid bouppteckning

Skall en gåva/present som givits för ca 10 år sedan tas upp i en bouppteckning? Mottagaren är bröstarvinge.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om bodelning med anledning av dödsfall finns i Ärvdabalken, ÄB, som du hittar här.

I ÄB 6:1 finns en presumtion som säger att om inget särskilt föreskrivits vid gåvotillfället eller inga andra omständigheter pekar på det ska den gåva arvlåtaren har gett en bröstarvinge ses som förskott på arv. Detta innebär att vid en senare bodelning och efterföljande bouppteckning med anledning av gåvogivarens död ska man lägga ihop boets kvarlåtenskap och värdet av förskottet vid gåvotillfället, se ÄB 6:3. Arvslotterna delas sedan upp mellan bröstarvingarna, och den bröstarvinge som fått förskott på arv (alltså gåvan) får ut sin arvslott minus förskottsbeloppet, övriga får ut hela sin arvslott.

Däremot behöver inte den bröstarvinge som fått förskottet återbetala någon del av det, även om förskottet visar sig vara större än hans arvslott. Skydd finns dock i ÄB 7:4 1 stycket, om det är så att övriga bröstarvingar inte får ut hela sin laglott på grund av gåvan. Laglotten är hälften av arvslotten, se ÄB 7:1. Det kräver dock för att laglottsskyddet ska vara aktuellt att gåvans syfte är att jämställa med ett testamente, dvs. gåvogivaren har haft som syfte att ordna successionen och därmed styra hur arvet skall fördelas, samt att det avhållande momentet som annars föreligger vid gåvor saknas, dvs. gåvogivaren var vid gåvotillfället nära att dö och skulle inte själv komma att ha nytta av gåvan längre osv. I sådana fall kan bröstarvinge jämka gåvan, för att få ut sin laglott. Detta skall göras inom ett år från dess att bouppteckningen avslutades, se ÄB 7:4 2 stycket.

Med Vänliga Hälsningar

Emilia OhlinRådgivare