Förskott på arv till maka

Min make har gått bort vi var gifta och han har två vuxna söner som skall ha ut sitt arv . Min fråga vi har haft ett sommarhus där vi vars hälften som lagfaren ägare detta såldes 2012. Mina pengar satte jag in på mitt privata bankkonto som en trygghet. Min make delade sin summa till sina söner det tyckte vi var rätt då.

Nu vill man att mina bankmedel skall ingå i bouppteckningen. Kommer särkullsbarnen att att ärva hälften av mina pengar också?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline,

Det första som ska göras innan en bouppteckningen upprättas är att bodela mellan dig och din make. Det sagda innebär att allt ditt giftorättsgods sammanslås med din makes giftorättsgods, som därefter delas lika Er emellan. En bodelning vid dödsfall går till på samma sätt som vid äktenskapsskillnad med den skillnaden att dödsboet till den avlidne befinner sig i makens ställe i bodelningen. Den del som tillfaller dödsboet efter bodelningen kommer delas lika mellan din makes två söner. Den del som tillfaller dig är din egen.

Gällande gåvan från husförsäljningen finns regler om förskott på arv i 6:1 Ärvdabalken och 11:6 Äktenskapsbalken. Dessa regler tillämpas normalt sett av arvingar till den avlidne, men kan också användas av en efterlevande make. Innebörden av reglerna om förskott på arv är att med samma värde som din make gett gåvor för, kommer dennes giftorättsgods att (fiktivt) öka i bodelningen med dig. Resultatet av denna ordning blir densamma som om han aldrig gett några gåvor till sönerna.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Vill du ha ytterligare hjälp är du välkommen att återkomma till oss.

Lawline RådgivareRådgivare