Förskott på arv till bröstarvinge

Hej! om den ena bröstarvingen erbjuds köpa 50 procent av en fastighet till taxeringsvärdet (som är betydligt lägre än marknadsvärdet) och resten skänks till dennes barn.

Hur kompenseras den andra bröstarvingen i samband med arv?

1 För det reducerade inköpspriset?

2. För gåvan till den ena bröstarvingens barn?   Fastighetens marknadsvärde är 1,5 M kr.

Lawline svarar

Hej!

Huvudregeln inom svensk rätt är att gåvor till bröstarvingar ses som förskott på arv och ska räknas av från arvslotten, 6 kapitlet 1 § Ärvdabalken. Detta innebär i ditt fall att det reducerade inköpspriset bör ses som ditt förskott på arv. Om du exempelvis endast betalade 500 000 SEK för 50 % av fastigheten medan marknadsvärdet var 700 000 SEK för motsvarande del, har du fått 200 000 SEK som förskott på arv. Dessa 200 000 SEK kommer sedermera räknas av från din arvslott för att "kompensera" den andra arvtagaren.

För gåvan till den ena bröstarvingens barn kan sägas att dessa inte automatiskt utgör förskott på arv, om det inte framgår av gåvobrevet. Det innebär att den andra arvtagaren inte måste kompenseras för denna del.

Hoppas svaret var till hjälp. Du är välkommen att maila mig på Zozan.Akay@lawline.se om du vill ha ytterligare klarhet i frågan.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare