Förskott på arv till annan än bröstarvinge

Hej,

Mina syskon, 25 och 23 år gamla bor hemma hos våra föräldrar. Jag flyttade hemifrån när jag var 22 år, för 6 år sedan. Ett av syskonen studerar, så hen betalar inget, men det andra är heltidsarbetande så betalar en liten kostnad om 3500 kr inkl mat och allt. Eftersom kostnaden är så låg, kan det räknas som ett förskott på arv?

Mvh storasyster

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förskott på arv regleras i 6 kap. Ärvdabalken. I 1 § stadgas att om inget annat är föreskrivet eller inget annat framkommer av omständigheterna, så ska sådant som en bröstarvinge fått under förälderns livstid avräknas på bröstarvingens arv. Denna regel finns som en form av skyddsregel så att alla syskon ska behandlas någorlunda lika. Den hindrar att en förälder ger bort större delen av sin egendom till utvalda syskon innan denna dör så att det sedan inte finns något kvar till resterande syskon. Eftersom att detta inte direkt är en gåva (då betalning utgår med 3 500 kronor varje månad) blir det svårt för mig att bedöma gåvans värde. En bedömning hade behövt göras av hur mycket bostad, mat och övriga kostnader i själva verket kostar för att se hur mycket detta skiljer sig mot det priset ditt syskon betalar. Men sammanfattningsvis kan sägas att om inget annat framgår av omständigheterna ska gåvor från föräldrar till bröstarvingar räknas som förskott på arv.

Hoppas att mitt svar gav dig någorlunda klarhet i frågan!

Maria PetterssonRådgivare