Förskott på arv- presumtion

Hej! Jag ska förrätta en bouppteckning. Den avlidnes tre söner är delägare i dödsboet. Den avlidne har tidigare gett de två yngre sönerna större penninggåvor (runt 100 000 kr), men gåvobrev saknas. Sönerna som har fått gåvorna menar att det var deras fars intention att gåvorna inte skulle anses vara förskott på arvet. Situationen mellan de yngre sönerna och den äldste sonen är nu infekterad. Mina två frågor är: 1. Om någon av bröderna begär att gåvor ska införas i bouppteckningen är ju jag som förrättare skyldig att göra så. Då måste jag alltså be samtliga att redovisa gåvorna. Men vad gör jag om de inte blir ense om hur stora gåvor som faktiskt har getts? Säg att den äldre brodern menar att summorna är större, och de yngre tvärtom hävdar att de var lägre? 2. Om de yngre bröderna invänder och säger att gåvorna inte ska redovisas eftersom de inte var förskott på arv, ska jag ändå redovisa dem, men med en notering om invändningen? Eller blir tvisten om huruvida gåvorna är förskott på arvet eller inte en senare fråga som avgörs vid arvsskiftet? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline.

De större penninggåvorna presumeras utgöra förskott på arv enligt ÄB 6:1. Denna presumtion kan brytas genom en föreskrift i ett gåvobrev eller testamente. Detta innebär att de söner som hävdar att denna penninggåvva är förskott på arv, måste bevisa detta. Att de enbart hövdar detta muntligen har ingen betydelse.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare