Förskott på arv och möjlighet att få ut arv innan dödsfall

Hejsan

Tror jag är en av många som hamnat i en tråkig situation med en av mina föräldrar. sedan många år har jag ingen kontakt med min pappa som tidigt lämnade oss min halvsyster, mig och mamma för ett annat liv. han har alltid gynnat mina halvsyskon och visade likaså här att vi inte var lika som hans "nya barn". Trist förfarande men så är det och kommer att vara tills han dör. Nu undrar jag utan konstiga förklaringar att få veta om jag på något sätt kan kräva ut min lagliga arvingerätt innan han lämnar detta liv. Vad ingår i detta i så fall för det lär ligga undangömda förmögenheter åt mina halvsyskon på undanskymda platser som jag "inte ska se" och hur går jag till väga för att få ta del av min lagliga rätt?

Med vänliga förhoppningar om ett rikare liv i många avseende

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Tråkigt att höra om den familjesituation som uppstått för dig. Tyvärr finns det inget sätt som gör att du kan få ut ditt arv efter din pappa innan han avlider.

Däremot finns särskilda arvregler som gäller förskott på arv, se ärvdabalken (1958:637) (ÄB) 6 kap., här. Detta innebär att om din pappa tex ger bort egendom, som pengar eller annat, till sina andra barn (bröstarvingar) kan detta under vissa omständigheter ses som förskott på arv, som då ska räknas bort från deras arv efter att din pappa avlidit. Detta gäller bland annat under förutsättning att det till exempel inte finns gåvobrev som säger att egendomen som getts bort inte ska ses som förskott på arv. Om det finns något som kan ses som förskott som arv finns särskilda regler som anger hur en avräkning ska göras. Detta är dock något som blir mer aktuellt när din pappa väl avlider.

Jag kan även nämna att om det är så att din pappa är gift i dagsläget har du som så kallat särkullbarn alltid rätt att begära ut din laglott direkt när din pappa avlider (då reglerna annars är sådana att den efterlevande makan/maken ärver allt). Laglotten är halva arvslotten.

Om du behöver ytterligare råd i denna fråga i dagsläget, råder jag dig att ta kontakt med en jurist som är specialiserad i familjerättsliga frågor, vilket du kan göra genom att bland annat klicka på knappen "boka" här uppe till höger. Du kan självklart även höra av dig till oss igen med ytterligare frågor.

Hoppas detta av något svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare