Förskott på arv och istadarätt

Hej!

Min fru gick bort för tre år sedan, hon har en syster, morfadern är i livet. jag och min fru har två gemensamma barn som då ska ärva morfadern. Nu har min frus syster börjat rensa hos morfadern och ska eventuellt ta över morfaderns hus. Kan hon göra det bara sådär eller vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om morfadern är i livet förutsätter jag att systern i fråga fått ta egendomen och ta över bostaden med morfaderns (sin fars) tillåtelse. Var och en får under sin livstid bestämma över sin egendom och det finns inget som hindrar morfadern från att ge bort sin egendom när han är i livet.

Frågan som kan bli aktuellt i detta fall är om morfadern med gåvan till sin dotter(din frus syster) ansetts gett ett förskott på arvet. 6 kap. 1 § 1 st ÄB föreskriver att en gåva som arvlåtaren(din frus far) i livet ger till en bröstarvinge(din frus syster) ska avräknas som förskott på arv om inget annat föreskrivits. Det innebär att om din frus syster tagit över bostaden och annan egendom kommer detta avräknas från hennes arv som förskott och därmed kommer dina barn få en större andel vid arvsskiftet.

Om förskottet är större än systerns arvslott blir hon som huvudregel inte återbetalningsskyldig, se 6 kap. 4 § ÄB. Det finns dock undantag från detta. Om bristen innebär att en bröstarvinge(dina barn träder in istället för deras avlidna mor bröstarvingen, istadarätt) inte får ut sin laglott(häften av arvslotten se 7 kap. 1§ ÄB) och syftet med gåvan kan likställas med ett testamente så kan systern bli återbetalningsskyldig till dina barn enligt 7 kap. 4 § 1st. ÄB. För att gåvan skall likställas med ett testamente ska gåvan ha gjorts på grund av att morfadern snart ska avlida. När man bedömer detta får man titta på om gåvan givits kort tid före givarens död och om den framstår som ett sätt för den döde att fördela sina ägodelar mellan arvingarna.

Hoppas detta var till hjälp,

Lawline RådgivareRådgivare