Förskott på arv när gåvan senare sålts

Min bror har fått en sommarstuga av våra föräldrar, finns inget gåvobrev upprättat. Han har nu sålt stugan. Hur räknas det vid kommande arv. Våra föräldrar lever än.

Lawline svarar

Hej!

Enligt 6:1 ärvdabalken (ÄB) avräknas gåva till barn som förskott på arv, om det inte föreskrivits annat eller framgår annat av omständigheterna. Således kommer gåvan avräknas som förskott på arv, så länge era föräldrar inte på något sätt uttryckt att så inte ska vara fallet.

Enligt 6:3 ÄB är det gåvans värde vid mottagandet som ska avräknas. Således ska sommarstugans värde vid gåvotillfället avräknas, även om den senare sålts för ett lägre eller högre värde.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare