Förskott på arv, lån till bröstarvinge, bouppteckning

Min mor o far lånade ut ca 400000 kr till min bror när han skulle öppna eget företag för ett år sedan. Min mamma har bara en liten papperslapp med det på sitt skrivbord, inga juridiska underskrifter eller så. Min far dog för några veckor sedan. om min mor skulle gå bort nu, räknas hans skuld av på arvet? vi är fem helsyskon. Måste hans lån bevittnas av någon annan för att det ska gälla? Kan tillägga att han har företaget ihop med en ganska skum person som inte hade något att lägga in.

Min mamma ska nu göra en boupptäckning som denna bror säger att hans revisor ska göra för att det blir billigare för henne. Jag tycker det känns lurt och konstigt alltihop. Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!
Vad gäller lånet så finns inga särskilda formkrav för utformandet, så det krävs inget bevittnande eller något särskilt rent juridiskt för att det ska vara giltigt. Däremot kan det givetvis vara lättare att bevisa att det finns en fordran och en skuld om det finns ett ordentligt skuldebrev eller liknande. Men så länge det inte finns någon tvist så räcker en papperslapp eller till och med muntligt löfte om återbetalning bra.

När det gäller vad som händer med din brors skuld om din mamma dör så ja den räknas av på arvet, alternativt får din bror betala in skulden till dödsboet och sen ärva "sin del" av pengarna. Om din brors del av arvet skulle överstiga skulden blir det dock enklare att räkna av den. Enligt Ärvdabalken 6 kap. 1 § så är huvudregeln att allt en förälder ger till sitt/sina barn (bröstarvingar) räknas som förskott på arv om det inte uttryckligen framgår att det inte ska ses som förskott. Enligt samma paragraf så ska förskott på arv räknas av. Så t ex penninggåvor till barn räknas som huvudregel som förskott på arv. Vill man inte att det ska ses som det måste det anges i gåvobrev eller liknande. Så även om det inte skulle vara så att det går att bevisa att det var ett lån, så innebär det ändå att det ska räknas av som förskott på arv.

Vad gäller bouppteckningen och revisorn så om du eller din mamma känner sig tveksam tycker jag att ni ska ta hjälp av en jurist. Via Lawlines sponsorer och samarbetspartners kan du hitta en jurist nära dig som passar det du söker, t ex Familjens Jurist. Här kan du se Lawlines partners.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare