Förskott på arv i bouppteckningen

Hej!

Vår mamma har för några år sedan överlåtit andel i en fastighet till min bror. Hon har sagt till mig att det skall vara förskott på arv.

Nu har mamma gått bort och jag undrar om värdet på andelen skall finnas med i den bouppteckning som skall göras nu.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förskott på arv regleras i 6 kap. Ärvdabalken. Om det är så att hon gett andelen i fastigheten i gåva blir det precis som du säger så att värdet på andelen, vid tiden för gåvan, räknas med i kvarlåtenskapen efter er mamma och sedan minskas din brors arvslott med motsvarande värde.

Johanna GustafssonRådgivare