Förskott på arv förutsätter gåva från arvlåtaren

Min pappa har nyligen gått bort och min mamma bor på demenshem sedan ett antal år. De har tillsammans skrivit ett testamente att jag som ensamt barn ska efter deras bådas död ska ärva kvarvarande tillgångar då bl.a. En bostadsrätt. Min fråga är, när bostadsrätten är såld och min mamma får vinsten, kan jag ta ut ett förskott på mitt arv? Och hur går jag isåfall tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om förskott på arv finns i 6 kap ärvdabalken. Där framgår att vissa gåvor som en arvlåtare har givit vissa arvingar under sin livstid bör beaktas när den kvarvarande egendomen ska fördelas. Förskott på arv är alltså gåvor (eller andra rättshandlingar med benefika inslag, exempelvis försäljningar till underpris eller betalningar av skulder). Av detta följer att förskott på arv inte är någonting som en arvinge kan ta ut, det är någonting som arvlåtaren ger.

Ärvdabalken hittar du här.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare