Förskott på arv -fastighet

Hej

vi är 2 arvingar efter vår farfar som gick bort sent 2014

En son i livet samt ett barnbarn, jag ( ärver efter avliden son2)

vår farmor gick bort 2003

då fanns det en fastighet i bouppteckningen som ärvdes av min farfar

fastigheten har sedan överlåtits till sonen för 0 kr och fanns inte med

när farfar gick bort sent 2014, inte heller något gåvobrev..

är detta att betrakta som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

I princip alla gåvor som en arvlåtare ger till en bröstarvinge under sin livstid ska räknas som förskott på arv (med undantag för t.ex. gåvor av mindre värde). Om det i ett gåvobrev uttryckligen har angetts att gåvan inte ska ses som ett förskott på arv gäller detta.

Eftersom det i det här fallet inte finns någon sådan uttrycklig viljeförklaring ska gåvan till sonen ses som ett förskott av arv och dras av från hans arvslott, se https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1. Om värdet på fastigheten överstiger arvslotten kan det till och med bli fråga om återbetalningsskyldighet så att du i vart fall får ut din laglott (hälften av arvslotten), se https://lagen.nu/1958:637#K6P4S1.

Hoppas att det blev lite mer klarhet i frågan.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare