Förskott på arv då bröstarvingen haft hand om moderns ekonomi

Hej har en fråga om man kan få något straff för nedanstående:

"Kalle" har and om sin äldre mors ekonomi och har vid ett antal tillfällen fått pengar av sin mor under åren när han har haft hand om hennes ekonomi. Det är då bl.a. hjälp till en bil, så allt som allt kan det röra sig om kanske 3-400tkr. Det har alltid bara varit ett muntligt ja från Kalles mor att Kalle kunnat fört över pengarna till sig. Men när Kalles mor gick bort så bli Kalles brödraskap sur o vill att Kalle ska betala tillbaks alla pengar för dem tycker att det är lån och som han lurat sin mor.. Kan man få något straff för detta eller bli återbetalningsskyldig till dödsboet eller hur ser lagen ut?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om Kalle har fått pengar av sin mor är detta att se som en gåva.För att en gåva ska vara civilrättsligt giltig krävs inte att något skriftligt kontrakt upprättas, utan en gåva övergår från gåvogivaren till gåvotagaren när gåvan faktiskt överförs och kommer i Kalles besittning, se gåvolagen 2§. Kalle har haft sin mors samtycke till att överföra pengarna till sig själv som gåva och agerat med muntlig fullmakt att ge pengarna till sig själv.

Om gåvan inte översteg vad modern hade råd att ge bort blir Kalle inte återbetalningsskyldig, gåvolagen 5§. När Kalles mor däremot har gått bort finns en regel i Ärvdabalken 6 kap. 1§, som förutsätter att allt Kalles mor har gett till sina bröstarvingar utgör förskott på arvet. Kalle kommer alltså att få lika mycket mindre i arv som den summa han redan mottagit av modern men inte behöva betala tillbaka något, se Ärvdabalken 6 kap. 4§.

Sofia LinderRådgivare