Förskott på arv behöver inte stå i testamente

Jag har två vuxna barn.

Det ena barnet får en gåva i form av en lägenhet värd ca. 1.700 000 SEK.

Hur skriver jag i ett testamente om detta , så att det andra barnet till slut kan få samma summa?

Eller finns det något annat förslag?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som huvudregel ska gåvor som den avlidne under sin livstid gett till någon av sina bröstarvingar räknas som ett förskott på deras arv. Gåvans värde ska därmed dras av från bröstarvingens arvslott i samband med arvskiftet.

Gåvan som du ger ditt ena barn ska således automatiskt ses som ett förskott på arv och ska därför dras av från dennes arvslott vid ett framtida arvsskifte. På så sätt kompenseras ditt andra barn.

Jag förstår dock om du vill säkerställa att så blir fallet, du kan därför skriva in i ditt testamente att denna gåva _ska_ räknas som förskott på arv. Detta är ingen nödvändighet utan den ska räknas som det ändå men det kan kännas mer säkert för dig!

Lawline RådgivareRådgivare