Förskott på arv att sälja för lägre pris?

Pappa har varit död i 10 år, mamma bor kvar idag i deras gemensamma villa, de var gifta.

Vi är 4 syskon, nu vill hon sälja villan till en av mina syskon för en summa som hon tycker är rimlig, mycket lägre än huset är värderad till av en Mäklare, får hon göra det även om vi andra syskon motsätter oss det.?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en fader dör som är gift med barnens mamma får modern ärva allt och barnen har så kallad efterarvsrätt, dvs att allt delas upp när den sistnämnde, modern, avlidit. Under den tid modern lever kan hon göra i princip vad som helst med alla tillgångar, även de från fadern. Hon kan alltså välja att sälja villan till ett av syskonen liksom skänka det. I ärvdabalken finns dock en presumtion om att gåvor mellan förälder och barn antas vara förskott på arv om inget annat skrivs, se https://lagen.nu/1958:637. Man kan alltså fråga sig om detta kan räknas som gåva eller ej. Detta beror helt på hur mycket lägre villan säljs för och kan därmed diskuteras. Skulle det anses vara förskott på arv kommer summan att dras av från detta syskon vid en senare uppdelning.

Kontakta gärna vår telefonrådgivning om ni vill veta närmare om det kan räknas som förskott på arv då detta inte är något jag kan bedöma.

Gabriella LundqvistRådgivare