Förskott på arv - arvslösa syskon?

Min mor och styvfar har ett gemensamt barn. Styvfar har 2 barn och min mor har mig (totalt 4 barn).

Vid hög ålder har dom nu beslutat att ge sitt hus (5 milj) som dom äger 50/50 till deras gemensamma son. Det finns inte mycket annat att ärva. Således vill dom göra de 3 andra barnen arvslösa.

Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag tolkar din fråga vill din mamma och din styvfar ge den gemensamme sonen huset när de fortfarande är i livet. Aktuellt lagrum blir då 6 kap ärvdabalken. Enligt 6:1 presumeras gåvor till arvinge under arvlåtarens livstid utgöra förskott på arv. Detta förutsätter att det inte finns t ex ett gåvobrev som uttrycker att gåvan inte ska ses som ett förskott på arvet.

Om det är så som du skriver, att det i huvudsak är husets värde som kommer utgöra din mamma och styvfars kvarlåtenskap så utgör gåvan (5 miljoner) ett större värde än den arvslott som ni barn skulle fått om förskottet inte blivit av. En arvinge som fått ett förskott som är större än arvslotten har inte någon skyldighet att betala tillbaka till de resterande arvingarna (6:4 ärvdabalken). Dock finns det ett undantag: om förskottet är så stort att de andra arvingarna inte kan få ut sina laglotter (7:4 ärvdabalken) så föreligger en återbetalningsskyldighet som uppgår till värdet av dessa laglotter. Dock krävs det att förskottet/gåvan anses likställt med ett testamente. Om gåvan har givits med hänsyn till framtida dödsfall så kan återbetalning ske. Du skriver att både din mamma och din styvfar har uppnått en hög ålder och därför beslutat att ge bort huset. Möjligtvis kan gåvan då anses likställd med ett testamente. Detta innebär i så fall att du och dina två styvsyskon har rätt att begära ut era laglotter från den gemensamme sonen.

Laglotten är häften av arvslotten (7:1 ärvdabalken). Arvslotten är kvarlåtenskapen dividerat med antalet arvingar.

Hoppas detta var till din hjälp!

Linn Kanter PergamentRådgivare