Förskott på arv?

Hej min mamma gav mig pengar till glasögon, målarkurser och hyra de sista åren av hennes liv. Jag är enda barnet. Men hon var gift med en nya man ( inte min far) och han hävdar nu att detta är förskott på arvet? De bråkade mycket om detta då min mor hävdade att hon gjorde som hon ville med sin pension! Men något gåvobrev finns inte. Är allt förskott på arvet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du om de pengar du tidigare mottagit från din mamma utgör förskott på arv eller inte.

I 6 kap 1 § ärvdabalken (ÄB) finns en presumtion som säger att alla gåvor till bröstarvingar ska förutsättas utgöra förskott på arv. Denna presumtion kan dock brytas om gåvogivaren har föreskrivit att det inte ska utgöra förskott på arv alternativt om det framkommer av omständigheterna att gåvan inte ska betraktas som ett förskott.

I och med att din mamma inte skriftligen hade uttryckt sin avsikt med gåvan krävs det således att det genom andra omständigheterna måste kunnas anta att gåvan inte skulle utgöra ett förskott på arvet. Detta kan exempelvis vara genom muntlig viljeförklaring eller liknande. Kan du bevisa detta bör gåvan kunna betraktas separat från arvet. Detta kan exempelvis vara ett objektivt vittne som bevittnat diskussionerna mellan din mamma och styvfader som kan intyga din mammas inställning.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om inte får du gärna skriva i kommentarsfältet så kan jag försöka förklara ytterligare.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare