Förskott på arv

Jag har fått 75 p av en fastighet i gåva av min mor i gåvebrevet står att det inte ska räknas som förskott på arv men i lagboken står om inget annat kan bevisas att det var förskott vad menas med det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

I Ärvdabalken 6 kap. 1§ regleras att det en arvlåtare har gett till sin bröstarvinge ska avräknas som förskott på personens arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas. Detta innebär att om det tydligt framgår av ett gåvobrev, testamente eller utav andra omständigheter att arvlåtaren inte ämnade att gåvan skulle vara ett förskott på arvet, ska detta ej heller räknas som förskott.

Av vad jag förstår av din fråga har din mor tydligt skrivit i gåvobrevet att gåvan ej ska räknas som förskott. Det kommer därför inte vara några problem, vid det fall din mor går bort, att bortse från gåvan - då den inte kommer räknas som förskott på arv.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare