Förskott på arv

Hej! I februari avled vår mor! Vår mor var omgift och har ett barn med sin nye man som idag är 31 år. Vi är alltså tre särkulbarn i åldrarna 40-51 åroch en halvsyster ,31år.När vi nu ska skifta arv har vi hamnat i konflikt angående ett vad vi tror förtida arv som vår halvsyster fått. Hon har nämligen under alla år bott i ett hus på mammas och hennes nye mans gård och inte betalat hyra! Hon tog studenten 2001! Vad gäller i detta fall!

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Förskott på arv regleras i 6 kap ärvdabalken. Huvudregeln där är att det arvlåtare gett bröstarvinge ska räknas som förskott på arv om inte annat föreskrivits eller är fallet utifrån omständigheterna. Det finns dock ett undantag, om det rör sig om sedvanliga gåvor som inte står i missförhållande till givarens villkor, så ska dessa inte räknas som förskott på arv.

Av det du skriver tycks inget tyda på att din mor föreskrivit att det inte ska ses som förskott, vilket tyder på att det är att se som ett förskott som då ska räknas av från bröstarvingens arv. Att se hyran som en sedvanlig gåva som inte står i missförhållande blir en bedömning utifrån omständigheterna och från din mammas ekonomi.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare