Förskott på arv

hej, Jag har en fråga ang.förskott på arv.Min syster fyller 60 år och min mamma vill ge henne en tavla som hänger i mammas hem.Pappa är död och vi är två systrar som ärver mamma så småningom. är denna tavla förskott på arvet eller gåva utan gåvobrev. tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Tack för din fråga.

När en bröstarvinge tar emot gåvor under arvlåtarens livstid är huvudregeln att dessa räknas som förskott på arv, om inget annat finns skrivet i t.ex. ett gåvobrev. Så om det inte uttryckligen framgår att din mamma inte vill att tavlan ska vara förskott på arv, så kommer tavlans värde räknas av mot din systers arv. Till denna regel finns dock ett undantag, om det rör sig om "sedvanlig gåva" som inte står i missförhållande till din mammas ekonomi anses det inte vara ett förskott på arvet.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare