Förskott på arv

gåva som modern innan hon gifte om sig givit sitt barn , ska det räknas av vid arvet efter hennes död.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Huvudregeln i svensk rätt är att gåvor till bröstarvingar (barn) är att se som förskott på arv, och ska avräknas från barnets arv när föräldern avlidit, det framgår av ärvdabalken 6 kap 1 §. Om föräldern inte vill att gåvan ska ses som förskott på arv måste det anges i t ex gåvobrevet. När förskottet avräknas ska som huvudregel värdet vid gåvotillfället användas (6 kap 3 §).

Om modern gett gåvan före eller efter hon gift om sig påverkar inte huruvida det ses som förskott på arv eller ej.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare