Förskott på arv

Hej

Jag har skickat ett gåvobrev till eran mail och vill veta om det är giltigt. Varför jag undrar är att

våran bror sa upp bekantskapen med våra föräldrar och släkten, även vi systrarna för många år sedan.

2007 beslutade våra föräldrar att göra ett gåvobrev ang. sommarstugan till mig och min syster.

Nu har vi fått höra att våran bror ska anlita en advokat när våra föräldrar går bort och stämma mig och min syster för han anser att vi har fått vårat arv i stugan och han kommer att kräva att enbart han ska ha resten av arven som är en bostadsrättslägenhet och fonder. Om ni hittar något fel i gåvobrevet så skriv vad vi ska göra för att det ska bli giltigt

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om förskott på arv hittar du i 6 kap. äktenskapsbalken. Bestämmelserna ställer upp en presumtion för att egendom som en arvlåtare under sin livstid ger bort till en bröstarvinge ska betraktas som förskott på arv. Presumtionen bryts dock om arvlåtaren ger uttryck för att gåvan inte ska avräknas från det framtida arvet, vilket med fördel kan ske genom att vederbörande låter detta komma till uttryck i gåvobrevet.

För din del gäller således att gåvan som utgångspunkt ska ses som ett förskott på det framtida arvet under förutsättning att föräldrarna, till exempel i gåvobrevet, inte har uttryckt annat. Jag har dessvärre inte tillgång till det aktuella gåvobrevet och kan därför inte göra någon närmare bedömning.

Skriv gärna en kommentar om du har ytterligare funderingar.

Bästa hälsningar,

Viktor FribergRådgivare