Förskott på arv

Hej!

Min mor dog i mai. Hon var skild från min far. Jag och min bror ær de ænda arvingarna. Før 9 år sedan fick min bror kjøpa en stuga i Norge av min mor till en mycket låg pris. Han sålde den 8 år senare och fick næstan det dubbla igjen før den. Nu undrar jag om detta kan ræknas som førskott på arv?

Bouppteckningen skal gjøras i sluten av juli och det ær en jurist som har ansvar før bouppteckningen. Hur skal jag gå fram før att lægga fram denna saken? Borde jag ha en advokat? Kan Ni tipsa meg om någon i Gøteborg som har tid att ta detta uppdraget?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har rätt i att försäljningen av stugan troligtvis utgör förskott på arv. Detta regleras i ärvdabalkens 6:e kapitel, se här. Det avgörande är om priset för stugan var så pass lågt att det till någon del går att betrakta som en gåva. Gåva definieras som att man får något utan motprestation, i det här fallet värdet på huset till den del det överstiger priset din bror fick betala. Värdet ska beaktas vid gåvotillfället, alltså när köpet genomfördes, så det faktum att din bror tjänade en ansenlig summa pengar på att sälja stugan vidare är utan betydelse.

För att utgöra förskott på arv krävs vidare att inget annat sagts eller skrivits i samband med gåvan. Det betyder att om din mor gjort klart att underprisförsäljningen inte skulle utgöra förskott på arv så ska den inte alls beaktas i bodelningen utan istället ses som en vanlig gåva utan konsekvenser för arvingarna.

Du själv kan såklart lägga fram detta för juristen som ansvarar för bouppteckningen men om du vill ha hjälp är du varmt välkommen att höra av dig till oss på telefon 08-533 300 04 eller mail info@lawline.se.

Vänligen,

Pernilla FrimanRådgivare