Förskott på arv

Min mor dog för nio år sedan. Min syster tog då fram ett gåvobrev där hon fick våran mors sommar ställe, det hade skett 2-3 år tidigare. Hon menade att det var hennes och att jag inte hade inget med att det att göra. Sedan vi bouppteckningen var inte sommarstugan med eller att jag fick någon kompensation att hon fått stället.

Skall inte detta räknas som förskott på arv (vi är bara två)?

Går det att överklaga det hela om det skötts fel?

MvH

Anders Borelid

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor rörande arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

I 6 kap. 1 § ÄB kan vi utläsa att en gåva som bröstarvinge fått under arvlåtarens livstid ska räknas som förskott på arv om inget annat har uttryckts. För att bryta denna presumtion krävs en uttrycklig vilja i t.ex. gåvobrevet om att egendomen inte ska utgöra förskott på arv Annars kan det med hänsyn till omständigheterna antas att hon inte menat att det skulle vara förskott på arv. Utifrån din beskrivning kan jag därför inte ge dig ett konkret svar på om det är ett förskott eller ej. Men är fallet så, ska gåvan räknas av enligt 7 kap. 2 § ÄB.

Är en bouppteckning felaktig ska en tilläggsbouppteckning göras, 20 kap. 10 § ÄB. Detta måste göras inom en månad från den första, och görs via en blankett hos skatteverket!

Hoppas du fick svar på din fråga och kommentera gärna om du har ytterligare funderingar.

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare